Wednesday, November 16, 2011

Saya Ada Tabung, Awak Ada?

SAYA ADA TABUNG, AWAK ADA ?

Muahahahha, soalan macam budak tadika, awak-awak, saya ada tabung, awak ada tabung tak ? Mesti ada kan kan kan. Bagus korang, bak kata pepatah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Dulu saya praktik kan ketepi kan seringgit setiap hari dalam tabung saya, dah lelama sikit saya tambah kan jadi dua ringgit sehari, sampai lah sekarang ni, saya telah mempraktikkan untuk mengenepikan lima ringgit setiap hari untuk tabungan saya. Bab menyimpan duit bulanan dalam bank tu lain citer ehhhhhh, yang saya praktikkan ni bab menyimpan duit tabung sendiri kat umah tu.

Pada saya, disiplin sangat penting dalam tabiat untuk menabung, saya tak pernah miss mengenepikan duit untuk disimpan setiap hari dan apa yang saya praktikkan dari dulu, saya tak akan menggunakan duit tersebut sehingga cukup tabungan saya untuk setahun. Memang nampak macam kelakar je nak simpan duit seringgit sehari, tapi bila dah cukup setahun tu, tup tup dah ada 365 ringgit dalam tabung, tak ke best ? Dari situ lah saya up kan sedikit demi sedikit tabungan saya sampai lah sekarang.

Biasa nya bila dah cukup tempoh setahun saya menabung tu, saya akan gunakan duit tu tanpa rasa bersalah, tanpa rasa terkilan, mahupun rasa teragak-agak untuk menggunakannya, duit tabungan ni lah saya gunakan untuk beli dan buat apa saja yang saya suka. Hujung bulan Mei ni cukuplah tabungan saya untuk digunakan, sehari lima ringgit, hujung bulan Mei ni saya ada RM1,825 untuk digunakan sesuka hati saya, yahoooooo !

Pada kawan-kawan yang belum menabung, jom mulakan tabungan korang dengan kadar seringgit sehari ye, selamat menabung u allss !

Pengajaranya..nak tiru cam akak..nak saving jugak...

copy right dari blog kak Shibam Jelita ..best baca blog akak...


No comments:

Post a Comment